De nieuwe Alpine

EEN COMPACTE EN LICHTGEWICHT SPORTAUTO


De A110 heeft een aluminium chassis en carrosserie die gepopnageld en gelast zijn voor een uitzonderlijk stijve, lichtgewicht structuur. De auto is zeer licht: het leeggewicht van de A110 (exclusief opties) bedraagt slechts 1.103 kg. Het compacte formaat (4.180 mm lang, 1.798 mm breed en 1.252 mm hoog), de optimale gewichtsverdeling (44% voor, 56% achter) en het lage zwaartepunt zijn puur gericht op wendbaarheid, vooral op bochtige bergwegen waar Alpine modellen uit de jaren zestig en zeventig naam en faam maakten.

De massa van de Alpine bevindt zich zoveel mogelijk rond het midden van de auto zodat de bestuurder zich volledig verbonden voelt met de auto. De brandstoftank is achter de vooras en de motor vóór de achteras gemonteerd.


HOUD MIJ OP DE HOOGTE  

 


PERFORMANCE EN COMFORT – ELKE DAG


Het lage gewicht in combinatie met de dubbele wishbone voor- en achterwielophanging bieden een excellente combinatie van uitstekende rijeigenschappen en prestaties, zonder in te leveren op comfort en dagelijkse bruikbaarheid. De A110 biedt ook een prettige in- en uitstap voor dagelijks gebruik en voor inzittenden van verschillend postuur. Kortom: de Alpine voelt zich net zo thuis in het dagelijkse verkeer als op het circuit.


DE BESTE ONDERDELEN VAN DE BESTE LEVERANCIERS 


Voor het hoogst mogelijke niveau van prestaties, pasvorm en afwerking hebben de ingenieurs en designers van de Alpine A110 gekozen voor toonaangevende leveranciers. Enkele voorbeelden:

- Brembo levert de aluminium remklauwen. Het remsysteem op de achteras is specifiek voor Alpine ontwikkeld en voorzien van een parkeerrem met geïntegreerde actuator – een wereldprimeur waarmee 2,5 kg gewicht gespaard wordt.
- Otto Fuchs ontwierp de lichtgewicht 18-inch wielen van gesmeed aluminium, waarmee niet alleen gewicht bespaard wordt, maar die ook veel zicht ‘door de wielen’ bieden.
- Sabelt ontwikkelde de kuipstoelen die slechts 13,1 kg per stuk wegen, zonder enkele concessie op het gebied van comfort.


Ontworpen in Frankrijk, gebouwd in Frankrijk


De A110 is ontworpen en ontwikkeld in Frankrijk, bij het Technocentre van Groupe Renault in Guyancourt en bij het engineering centrum van Renault Sport in Les Ulis. De A110 wordt geproduceerd in de fabriek in Dieppe – zijn historische en spirituele thuishaven. De productielocatie in Dieppe werd in 1969 gebouwd door Jean Rédélé, waar vervolgens alle generaties Alpine gebouwd zijn. Sinds de productiestop van Alpine in de jaren negentig zijn in Dieppe diverse modellen van Renault Sport en nichemodellen van Groupe Renault gebouwd, waaronder de Clio V6, de Espace, en de huidige Clio R.S. Ook assembleert de fabriek veel Renault raceauto’s, zoals de Formule Renault 2.0. De ervaren medewerkers en specialisten in de Dieppe-fabriek bezitten alle expertise die vereist is om een toonaangevende sportauto te bouwen. Bovendien profiteert de productiefaciliteit van een miljoeneninvestering, onder meer voor de assemblage van het volledig uit aluminium vervaardigde platform en plaatwerk van de A110.

Aantrekkelijk, licht en speels, de nieuwe Alpine A110 is trouw gebleven aan de "Berlinette". De Alpine A110 heeft een een strak ontwerp. Dit is een sportwagen met vloeiende lijnen waardoor het lijkt alsof de auto gemagnetiseerd wordt door de grond.

HOUD MIJ OP DE HOOGTE


ALPINE DEALERNETWERK 

De levering van de nieuwe Alpine A110 Première Edition start aan het einde van 2017 bij Stam als 1 van de 2 dealers In Nederland. Een netwerk van circa zestig speciale Alpine showrooms opent zijn deuren in Europa voordat de levering van de A110 start. De vestigingen worden geselecteerd uit de meest geschikte dealers van Groupe Renault. Toegewijde Alpine adviseurs staan er voor in net zo deskundig en gepassioneerd te zijn als de klanten van Alpine.